Kapitel zwölf
THE AWESOME MACHINE
Under the Influence, del dos
2002
1. Tomorrow
2. Cure Me
3. Black Dove
4. Mother's Gone
5. Kick (Guitar solo in left channel by Anders Iwers)
6. Emotion Waters (Backing vocals/growls by Ralf Gyllenhammar)
7. One
8. Sonic Hustler
9. Desire
10. Under the Veil (Guitar harmonies and solos in the end by Björn Gelotte and Jesper Strömblad)
11. Still Got No Share Pt. 1 & Pt. 2 (Trumpet and Saxophone by Ulf Sjölander)
12. Reincarnation
13. God Damn Evil (Growls by Ralf Gyllenhammar)
Gitarr, dobro och slide: Christian Smedström, sång: Lasse Olausson, trummor och slagverk; Tobbe Bövik,
bas och akustisk gitarr; Anders Wenander
gästmusiker enligt ovan plus diverse klaviatur av Anders Kwarnmark lite här och där
Producerad av TAM, rattad av Isak Edh, Anders Kwarnmark och TAM i Nacksving Studios 2001
Efter att Ralfs klagosång ekat ut över den eviga horisonten över Emotion Water (finns en uppfräschad livevideo på den från Hawks MC i en version med John på sång, den som söker hen må finna) så sladdar vi in på One. Nej, det är varken en U2 eller Metallica cover utan en egen låt. De ända covers vi spelade in var Burning Love av Elvis och Life in Hypercolor av Rickshaw vad jag minns.
Vi var och nosade på lite olika men det blev inget. Det var halvaktuellt att medverka på både en Thin Lizzy tribute och även en till Captain Beoynd där vi repade in Cold Sweat och Dancing Madly Backwards, två fantastiska låtar men det blev tyvärr ingenting av det.
Det finns en liten kul historia om vår version av Cold Sweat och TAM's andra permanenta sångare John Hermansen. Ledsen John, du får bjuda på denna!
Det kommer senare kapitel om Lasses avhopp, har redan skrivits om tillfällig ersättare under turné, många provsångare innan vi satte klorna i en av Sveriges bästa rocksångare John Hermansen men här kommer en liten historia från ingenstans men på tal om covers. Vi hade vår replokal och bas i Göteborg medan John är från Enköping. Som tur är så var både Tobbe på vår sida och John på sin lite före sin tid med att ha koll på tekniken. Vi spelade in dugliga förproduktioner i vår replokal som vi skickade upp till John som hade sin egen studio för sitt band (som förövrigt fortfarande är aktiva och snart släpper nytt, Mother Misery).
Vi visste redan att vi gillade rösten och att han fixade Lasses gamla låtar kanon men ville se hur han tog sig an vårt nya material. Båda delarna var viktiga men det nya var prioritet.
För att göra en lång historia kort så låg det ett antal nya instrumentala TAM låtar först och sedan en instrumental inspelning av vår version av Thin Lizzys Cold Sweat. Antingen hade den kommit med av misstag eller så tänkte vi att han skulle testa att lägga Phil Lynnots text och melodi, minns inte vilket. Vi fick tillbaka alla låtar med text och melodi by Mr. Hermansen. Vi blev överraskade och roade. Minns faktiskt inte hur Cold Sweat lät men jag gissar att den var bra då John inte gör dåliga grejer. Efter det så tror jag att John har börjat lyssna på Thin Lizzy. Kanske inte är kul för några andra än hårdrocksnerdar men det är ju det jag är.
Vi nosade också på Motörheads tidigare nämnda Don't Need Religion men kom fram till att vi inte gjorde den rättvisa. Trots all sin enkelhet är det inte alltid lätt att få till det. Tur att vi censurerade oss själva ibland.
Sidospåren haglar, en till sångaraudition som jag missade var sydstatsrockarna från Stockholm, Backdrafts sångare Jonas Åhlen som kom ner från huvudstaden för att testa. Samma snubbeltråd fällde samarbetet som med flera andra, Lasses höga men stenhårda register. Jonas lät klart bra men det var fetstekt att han skulle fixa våra gamla prylar.
Hoppla. One. Börjar med ett träigt gitarr-markerings intro där Tobbe hoppar in strax, sedan Lasse och sist jag. Tyvärr hamnar denna enligt mig i samma bok som Cure Me. Den sitter inte riktigt ihop eller har de starkaste riff eller melodier. Guldkornen är refrängen och solopartiet som bjuder på ett lite trumsolo, stämmor med mer. Något som utmärker låten är att texten är skriven av Christian men den går i samma skola som Lasse brukar skriva, något mörk, mycket känslor, bra text. Vi byter sida till en helt annan bok men även denna handlar om Christian.
När vi lyssnar på Sonic Hustler så hör vi embryot till en ny karriär som inte ens Christian själv visste där och då. Denna lilla southern-låt är helt hans. Kwarnmark ställde ut en stol på baksidan av studion och man hör gnissel och gräsklippare och en härlig slutkommentar på svenska som vi lämnade kvar. Det är dobro och slide. Det låter inte stoner. Genom TAM's resa så fick vi mest positiva reaktioner att vi vågade gå långt utanför stoner-boxen på många olika sätt vid olika tillfällen. Men några trähattar klagade på att vi hade använde orgel ("jävla syntbögar"), eller som i det här fallet tog med naken opolerad träskblues alá 50-tal. Fuck 'em!
Som han själv säger så fick han någon liten känsla att det hade varit kul att testa vingarna med något annat, något solo, lite mera naket och tillslut landade det i att han tog hand om mikrofonen också i sitt Christian & the 2120s (som fortfarande är aktivt och aktuellt med Blod och Alkohol). Men detta hände långt fram i tiden, efter TAM's och andra bands insomnande.
Every song has a story. Desire är en låt som har sitt ursprung i en FINAL BENSON låt som heter Picked Up. FB tog inte med den på vår mini-CD men däremot släpptes den på två roliga samlingsskivor; "A Collection of Great Dance Tunes Vol. 3" med band som Marky Ramone and the Speedkings och även en kul remix av TAM's God Damn Evil gjord utav Bill B, samt Daredevils samling "Burn the Street Vol IV" med RIKTIGT tunga namn som Entombed, Mastodon, El Caco, Mother Misery (John Hermansen), On Parole (Tobbe och Christian), Alabama Thunderpussy och många fler. En riktig monsterplatta.
Final Bensons låt går att lyssna på här:
https://daredevilrecords.bandcamp.com/track/final-benson-picked-up
En riktig käftsmäll på en och femtiotre.
Tror det var Tobbe som tyckte att riffet i denna var så förbannat bra (typiskt trummis i och med att det är 5-takt) och undrade om vi inte kunde återanvända det. Kul tyckte jag och saken var biff. Vet att bolags VD'n gillade Desire och tog med den på några samlingar. Denna är två och tio så en riktig långkörare i jämförelse. Annan vers, text men likväl ännu en käftsmäll som slutar med ett jäkla matande på trummorna. Två riktigt bra låtar för priset av en. Hur då? Vet inte men det lät bra. Kom och köp.
Dags för ännu en av plattans höjdpunkter. Under the Veil. Verserna ligger på ett stonerriff med metalsound. Älskar sångmelodi och stämmor. Refrängen lutar också åt metal, skulle säga att detta är vår första metal-låt även om det finns klara stonerelement. Nedstämt och tungt med chugga chugga riff. Då passar det utmärkt att vi har två moderna gitarrgudar med och gästar från In Flames, Jesper Strömblad och Björn Gelotte lirar outrosolo i stämmor på deras karaktäristiska vis. På uppstuds i studion, inget inövat. Love it!
Har för mig att vi hjälptes åt med denna texten, att både jag och Tobbe slängde in ord/meningar i den här (förlåt Lasse/Christian om det inte stämmer, minnessvikt vet ni, eller permanent temporary insanity).
Epic numero tres; Still Got No Share Pt 1 & 2. Sju och tjugo ungefär. Vi blandar och ger. Roligast så. Här ger vi andrum igen. Ubåtshydrofon ihop med Kwarnmarks Fender Rhodes piano stämningsbäddar för Lasses mjuka melodi i stämmor. Jag lägger akustisk gitarr för första gången. Basen vandrar igång ihop med congas. Ganska proggigt. Det är viskningar, cymbaler och tingelinger. Det är olika akustiska gitarrer, bas, fender rhodes som spelar med och mot varandra. Förbannat snyggt om jag får säga det. På något sätt är det sångmelodi ihop med basgång som håller ihop galenskaperna. Falsettsång för första gången. Pt 1 slut, hydrofon fortsätter...
...Pt 2 börjar...
...Doom. Gong gong. Lasse pratsjunger dystert. God natt.
Ulf Sjölander lägger på det snöigaste trumpet och saxofon pålägget någonsin i doomens historia. FY FAN VAD COOLT! Som sagt, det finns höjdpunkter också.
Här är det dags att sväva ut igen gånger två. Det första gäller Uffe. En svintrevlig snubbe som jag stötte på på Fagers flyttfirma där många av oss jobbade extra mellan gig, tillfälliga jobb och stämplingar. Hur trevlig som helst men antagligen inte levt det snällaste livet. De som jobbade på flyttfirmor och inte var ungdomar hade sällan ett snällt liv. På sitt cv hade han i alla fall att han lirat blås med Tom Waits. Waynes World-bugningar (we're not worthy!). Coolt!
Jag frågade honom om han kunde tänka sig att lägga något på ett doom spår så han undrade om jag inte var klok. Nej svarade jag, det är jag inte. Biffen var bankad.
När det var dags dök han upp med en av sina kompisar och båda var nervösa och lite dragna (eller möjligtvis rejält bakis). Kompisen hade med sig en orgel. Vi hade inte bett om någon orgel eller full kompis. "Jojo" sa Uffe, "han är grym, han har en fräck grej som passar". Vi var inte omöjliga så vi sa "Ok, lets try it out". Killen (äldre mannen kanske mera passande) kopplas upp och Edh eller Kwarnmark drar igång back-tracket. Det låter. Vi undrar. Va fan? Vi kör igen och tror att hen bara testar ljud eller så men det fortsätter att låta som om han har stora tumvantar av dun på sig. Tyvärr inte på ett bra sätt. Vi säger vänligt men bestämt tack men nej tack. Vi vek oss av skratt och kunde inte vara i samma rum på lång tid. Inget ont i honom och kanske en super pianist normalt men det blev inget med oss. Men Ulf ställde skåpet. Fett utav bara den.
Jojje Petterson dyker upp igen på den andra stigen av utsvävningar. Där står han med en filmkamera i högsta hugg (sa ju att han var en mångsysslare).
Han hörde av sig och sa att han tyckte att Still Got No Share var en kanonlåt och hade en video han visualiserat i sitt kreativa huvud. Sagt och gjort så är vi i hamnen i suckarnas kaj i höjd med gamla gasklockan på fastlandssidan. Stillsamt, dystert. Långsamt. Ganska skönt bland alla snabba klipp och explosioner. Lodis Lasse sitter vid en container. Det snöar. Texten handlar om ensamhet och att inte vara delaktig. Jävligt sorglig. Lasse vandrar bort i snöyran och löses upp. Bra Jojje, bra Lasse, bra TAM. Tyvärr bara video till Pt 1.
Ett önskemål och en utmaning till Jojje såhär via en blog: Gör en mörk och doomig uppflöljning för Pt 2 och klipp ihop. Du har fria händer och noll i budget vågar jag lova. Jag bjuder på pizza och en Gränges pilsner (vi har gemensamma intressen i Bergslagen).
Vi börjar närma oss slutet och gör en bredsladd på en och femtio i Reincarnation. Låten hamnar också på samlingen A Collection of Great Dance Tunes men Vol 2 istället. Inte mycket att säga, raka rör. Lite Ace-licks, vi riffar, vi vandrar. Rätt cool ändå.
Plattans avslutning med the Awesome machine's nationalsång God Damn Evil. Inga konstigheter. En rejäl Carola-fläkt på högsta snurr. Det är inte det snabbaste men det är attityd så det räcker för coolaste gängen i the Warriors. Så här känner man sig ganska ofta. På slutet growlar Ralf Gyllenhammar igen. Rolig kille den där Ralf, inte klok.
Tobbes (och Lottas) brand new video för God Damn är sjukt läcker tycker jag. Värsta skräckisen som följer handlingen i låten bra. I slutet i samband med growlsen kommer monstret Ralf och rycker dörren av cellen. Herregud!
Avslutning, kan Venom spela baklänges så kan vi, så det så!
Sedan gjordes alltså två olika pressar av vinyl och CD. Originalen är blåtonade medans utgåva nummer två är gröna. Nu har ju Tobbe putsat upp den en andra gång så vi får väl hitta på en ny färgton till nästa pressning om det blir någon. Tror ändå att vi avrundar här och pratar lite kort om dessa olika utgåvor i nästa kapitel eller så i väntan på vårt magnum opus (av det som givits ut hittills enligt mig), the Soul of a Thousand Years.
I'm aware, I just don't care
-God damn Evil
#theawesomemachine #theawesomemachineband #TAM #rnr #rocknroll #hardrock #metal #stoner #doom #stonerrock #fuzz #fuzzrock #oziumrecords #vinyl #centurymedia #kyuss #evil #blacksabbath #childrenofthegrave #billward #nacksving #isakedh #anderskwarnmark #backdraft #nationalteatern #björnafzelius #opeth #nifelheim #queensofthestoneage #joshhomme #nickolivieri #desertsessinons #stickyfingers #petercriss #strutter #kiss #robertolaghi #ddrop #oralmajority #rickshaw #thechucknorrisexperience #tjompe #evocation #deathmetal #cemetary #goth #andersiwers #tiamat #peteriwers #inflames #bonham #leslie #hammond #thehaloeffect #björnjelotte #jesperströmblad #ralfgyllenhammar #mustasch #b-thong #doddamnevil #u2 #metallica #burninglove #elvis #lifeinhypercolor #thinlizzy #coldsweat #phillynnot #captainbeoynd #dancingmadlybackwards #mothermisery #motörhead #dontneedreligion #ulfsjölander #tomwaits #christianandthe2120s #blodochalkohol #finalbenson #pickedup #acollectionofgreatdancetunes #daredevil #burnthestreet #entombed #elcaco ##mastodon #onparole #alabamathunderpussy #ellingtonrecords #peoplelikeyou #uglyornothing #undertheinfluence #soulofathousandyears #venom #andylarocque #andersallhage #losangeredrecordings #pj #jojjepettersson #swedenrockmagazine #rollingstonemagazine #rocknrollmagazine #rockbladet #rocknytt #loudwire #gais #doomdiscodopedeathandlove #goddamnrare #daredevilrecords #gais

Kommentarer
Skicka en kommentar