Kapitel sex
THE AWESOME MACHINE
Producerad av the Awesome machine och Andy La Rocque i Los Angered Recordings
KAPITEL SEX
...it's Ugly or nothing. Del ett
2000
1. Never Said I Never Fail
2. How Am I To Know (Harmonica Jojje Pettersson)
3. El Bajo
4. Son Of A God
5. Cruise Control
6. Supernova
7. Looking For Sweet Opium
8. Out Of Fuel
9. Used To Be
10. No Share (Organ Anders Timmerås, Slide Guitar Andy La Rocque)
...it's Ugly or nothing. Del ett
2000
1. Never Said I Never Fail
2. How Am I To Know (Harmonica Jojje Pettersson)
3. El Bajo
4. Son Of A God
5. Cruise Control
6. Supernova
7. Looking For Sweet Opium
8. Out Of Fuel
9. Used To Be
10. No Share (Organ Anders Timmerås, Slide Guitar Andy La Rocque)
Gitarr Christian Smedström, Sång Lasse Olausson, Trummor Tobbe Bövik, Bas Anders Wenander
Producerad av the Awesome machine och Andy La Rocque i Los Angered Recordings
Utgiven av People Like You Records
Har en känsla redan på förhand att jag får dela upp fulllängdarna på flera kapitel, finns mycket gott att dela med sig av här.
Vi börjar med skivkontraktet. Vi fick lite intresse från höger och vänster men landade tillslut hos tyska People Like You Records. Med facit i hand så tror vi att vi kunnat nå ut bättre med ett annat skivbolag men där och då kände vi att det var rätt. Ett coolt, underground-kreddigt up and coming skivbolag som satsade mycket på energifylld rock. Mest punk och stoner.
De var väldigt på och intresserade av TAM. Det fanns flera bra saker med dom, även med facit i hand men i slutändan ville vi leva på musiken och det visade sig att de inte riktigt hade musklerna för att få ut oss ordentligt. Positiva saker var att de tryckte både CD och vinyl av våra tre alster. De okejade ganska påkostade utgåvor med fina konvolut, innerfodral, färgade vinyler osv. Brydde sig mer om kvalité än kvantitet men vi ville haft båda. Mera positivt var att vi hade total konstnärlig frihet. Vi skrev och arrangerade musiken, valde låtar och arrangerade skivorna. Detta är vi stolta över för vi tycker själva att vi lyckas att göra skivor som håller uppe intresset från första till sista spår trots att merparten är ett mangel som heter duga.
Vi jobbade hårt på att få rätt ordning och luft på skivorna. Det finns många bra skivor som har tio bra låtar men som inte har någon dynamik, där artisterna landar i att låt efter låt går i samma tempo, tonart osv. Så även om låt sju är bäst så har öronen stängt av efter låt tre, så man upptäcker aldrig spår sju. Flera av våra vänner som haft "turen" att ligga på stora skivbolag har istället historier att berätta där kostymjeppar dyker in i studion under inspelningen och bestämmer si eller så med låtarna och soundet. Kanske plockar bort bandets egna favorit från släppet helt och hållet. Det kan jag vara utan. Det är bra att artisten mördar sin älskling men sällan kul när kontorsnissar med topplistehets gör det. Finns så klart undantag.
En annan intressant sak var bolagets fullständiga namn, vet inte om man ska ha skämskudde eller tycka att det är lite pubertalt och punkigt coolt. Jag väljer det senare trots mina femtioplus, here goes nothing: I Used to Fuck People Like You in Prison Records. Vi går vidare.
Skivtiteln. Även här finns en rolig historia. Den fullständiga titeln börjar på baksidan av fodralet: "Hey, it's 2 o'clock..." för att fortsätta på framsidan med den officiella titeln "...it's Ugly or nothing"
Detta bottnar i en story som Ken/Snake som tidigare omnämnts (från två av mina tidigare band Shannons Dream och Near Death Experience) berättade. Det kan hända att jag missar på detaljer men jag tror att han var på sista stoppet av en pubrunda där han inte lyckats ragga upp någon dam. Han står i baren och bredvid står en kvinna som kanske inte skulle anses som en av de vackraste enligt Snake. Hon märker att han inte lyckats i sina tidigare raggförsök och gör en framstöt innan stängning och frågar om han vill följa med hem. Han skruvar på sig och ser sig omkring då hon iskallt skjuter mitt i bulls eye: "Hey, it's 2 o'clock, it's ugly or nothing!" De gick hem ihop den kvällen.
Titeln är en rolig historia men vi skulle inte tagit den bara på grund av det. Det passar jäkligt bra på plattan. Den låter riktigt bra men den är så energifyllt sprakande och driven så man kan kalla det Ugly. Den är medvetet sprucken, överstyrd och galen. Det låter gött som fasen men det är flera medvetna saker som trycker på så den som inte fattar grejen tror att vi är galna. Tillbaka till dubbade gitarrer och inspelningsteknik. Här mickar vi upp ett av Christians trasigaste element i en av hans marschall lådor och ett lite helare. Det gör att gitarrljudet spricker och sprakar hörbart på många ställen. Det är många som försökt kopiera hans sound med gitarrpedaler som Big Muff och annat men this is the shit. Kör på väldigt hög volym, det går inte att skoja fram det på annat sätt. Stor elak bas, stora elaka trummor, stora cymbaler. Stort och elakt. Men låt er inte skrämmas, öppna istället sinnet och åk med. 700 galna hästar galopperar. Rid på energin. En Lotus i högsta fart. Better to burn out than fade away.
Så kommer vi till omslaget. Enkelt och sparsmakat. Inspirerat av Ronnie Peterssons Lotus F1 bil. John Player Special. Svart och guld. Något av det coolaste som byggts. R.I.P. Ronnie P.
Sedan roddade vår manager PJ med designen och resultatet blev jättebra. Min son Tom kommenterade nyss bandfotot (som syns i kapitel fyra) angående mig; "Fräsch frisyr". Jag vet inte. Tror att han var ironisk men man vet ju inte med ungdomars mode, man hänger inte riktigt med längre. När jag gick med i TAM var jag korthårig, här är jag på väg att göra comeback som långhår. What can I say. LP'n gjordes i en marmorerad gul utgåva och CD'n i exklusiv foldout digipack i limmad papp. Alltså ingen traditionell plast case. Snygga.
Produktionen. Resten av gänget ville spela in med Robban igen och det hade jag också gärna gjort men han var upptagen och vi ville komma igång. Valet föll istället på Anders Allhage mera känd som Andy La Rocque (från bl.a. King Diamond) som drev sin egen studio Los Angered Recording uppe vid chipsfabriken i Storås, Angered. Kul namn. Jag hade lirat in en cover-demo med ett annat band som hette Freak Show med Anders bakom rattarna men då var det en mindre studio i ett garage eller källare i Angered. Jag är osäker på sättningen i det bandet men tror att George och Tobbe (eller var det Twisted Christer?) var med och en annan gammal kompis som sjöng, Mattan (som också har Supernova som sin TAM-favorit), grym på att tolka bland andra Bon Scott. Tror vi spelade in bland annat Sin City.
Roligt att jobba med Andy då han dels är en kul och trevlig person, duktig producent med riktigt bra öron och en HELVETES gitarrist. Jag hade och har fortfarande honom på min topplista av gitarrister alla kategorier. Galen ton i fingrarna och makalösa melodier i hård musik. Man hör att det är han på bara några toner av ett solo. Flera stora meriter på sitt CV som Death milstolpe Individual Thought Patterns och Ill Will Evilution men givetvis framförallt King Diamond genom alla år. Ruskigt stolt över att han lägger ett solo på en av våra låtar, tack Anders. Vi kommer tillbaka till det med fler hyllningar.
När det gäller att han producerade albumet ihop med oss så blev det riktigt lyckat. Det kunde gå åt ett av två håll. Han hade aldrig proddat musik i vår fåra innan. Massor av metal, speed metal, power metal, lite thrash men inget så rått och opolerat som vi. Men han gick igång i 110 och tog det som en utmaning för att lära sig även ur hans perspektiv. När han insåg hur klar vår vision var och hur genomarbetat vårt material var så tyckte han att det var som att vara en gris i skit. Lätt att tro vid en första lyssning att det bara är full input, full output och inget mer men lyssna gärna själva, det är mycket tanke och dynamik. Många detaljer. Han gick igång och vi tillsammans gjorde ett litet mästerverk. Efter den plattan fick han många förfrågningar även i denna genre. Mustigt.
Viktig vetskap nummer sextiotvå, plattan har även givits ut som kassett!!! (och CD) av Taiga Records i Ryssland! Vi blev förvånade när vi fick veta det för några pengar har vi inte sett men ganska roligt ändå. Vill ni stötta stackarna som lider bakom Putin så kanske ni kan beställa en kassett.
Vi lämnar själva musiken till ett kommande kapitel, det blev långt nog det här. Sov gott.
PS. Som en liten teaser för det digitala återsläppet av skivan 26/8 så kommer en liten surprise redan imorgon fredag 19/8, håll ögonen öppna!
"Abigail must be nailed to her coffin with seven silver spikes
one through each arm, hand and knee
and let the last of the seven be drawn through her mouth
so that she may never rise and cause evil again
Who will be the first?"
-Funeral/King Diamond
#theawesomemachine #theawesomemachineband #TAM #rnr #rocknroll #hardrock #metal #stoner #doom #stonerrock #fuzz #fuzzrock #oziumrecords #vinyl #centurymedia #kyuss #evil #blacksabbath #andylarocque #losangeredrecordings #robertolaghi #ddrop #oralmajority #ellingtonrecords #peoplelikeyou #itsuglyornothing #undertheinfluence #thesoulofathousandyears #kingdiamond #death #individualthoughtpatterns #illwill #evilution #pj #jojjepettersson #anderstimmerås #mattan #bonscott #taigarecords #freakshow #ronniepetersson #F1 #lotus #shannonsdream #neardeathexperience #swedenrockmagazine #rollingstonemagazine #rocknrollmagazine #rockbladet #rocknytt #loudwire #gais

Kommentarer
Skicka en kommentar